Fra idé til Gull

Slik laget vi en gyllen tiger på Oslo Lufthavn Gardermoen ved hjelp av projeksjonsmapping.

Dersom du har reist til eller fra Norge via Oslo lufthavn Gardermoen (OSL), har du kanskje lagt merke til tigeren som troner over restauranten Tigerstaden. I denne artikkelen gir vi deg en kort innføring i prosessen vår når vi lager immersive installasjoner som dette.

Som så ofte ellers startet det hele med en telefon, som i bunn og grunn lød: «Er dette i det hele tatt mulig?» Denne gangen kom telefonen fra Grid Design og SSP, som hadde en idé om å plassere en spektakulær tiger på toppen av restauranten sin. Men hvordan man kunne gjøre den virkelig imponerende og minneverdig, var derimot uklart.

I slike tilfeller setter vi raskt sammen et team og gjennomfører et kort forprosjekt. Her utforsker vi både kjente og ukjente utfordringer, ambisjoner, teknologier og muligheter. Som et resultat av dette lager vi et mulighetsnotat – et dokument som skisserer forslag og viser hvordan sluttresultatet potensielt kan bli.

Et prosjekt som dette involverer som regel flere aktører. I dette tilfellet var det slik:

  • Avinor eier eiendommen.
  • SSP utvikler og driver restauranten.
  • Grid Branding utvikler restaurantkonseptet sammen med SSP.
  • Foodtech bygger restauranten.
  • Goldbox laget 3D-illustrasjoner og designet tigeren.
  • Netron hadde ansvar for selve «tigerdelen» – konsept og innhold – og engasjerte Måneproduksjoner og Eker Design til å bygge den.
  • Back sto for det tekniske oppsettet av prosjektoren og IT-infrastrukturen.

Til syvende og sist var det vi i Netron som skulle få magien til å skje – og bringe tigeren til live!

Prosessen

En viktig del av vår arbeidsflyt er å dokumentere underveis. Vi tester mye og tar beslutninger knyttet til både små og store utfordringer gjennom hele prosjektet. Derfor er det avgjørende å holde oversikt over hvilke valg vi tar – og hvilke vi velger bort. Hadde vi måttet kalle inn til møte for hver eneste utfordring, ville vi ikke fått gjort stort annet.

Derfor oppretter vi som regel prosjektlogger som vi oppdaterer jevnlig. Dette bidrar ikke bare til å holde alle informert og engasjert, men fungerer også som en felles læringsressurs for fremtidige prosjekter. Vi lærer alltid noe nytt, og det er best å dele den kunnskapen. I tillegg sørger det for at alle involverte holder seg oppdatert gjennom hele prosessen.

Og til slutt hvis du er en nerd som oss, vil du kanskje like å lese

Og hvis du har flere spørsmål om dette prosjektet eller om projeksjonsmapping generelt, kan du ta en titt på prosjektet vi gjorde for Porsche – eller sende en e-post til Torgeir eller Morten Marius.

Torgeir holm folka i netron

Torgeir Holm,
Kreativ Leder 3D/VFX

Telefon: 97016038
E-post: torgeir@netron.no

morten Marius apenes folka i netron

Morten Marius Apenes,
Kreativ Leder

Telenfon: 91524696
E-post: morten@netron.no

If you can imagine it – we can make it!

Relaterte prosjekter