Året er 2018. Vi får en epost fra en gammel venn.

«Jeg trenger din hjelp.»

Et nytt hotell skulle åpnes i hjembyen vår. Ikke et vanlig hotell, men et selvbetjent leilighetshotell. Dette er starten på Inlet.

Hos Wex Hotels skal kunder kunne bestille, betale og motta en tilgangskode til hotellets fasiliteter uten menneskelig interaksjon (vi visste ikke at dette ville bli satt stor pris på året etter…).

Problemet med den opprinnelige løsningen var at den knyttet tett sammen både booking- og låsintegrasjonene. Dette gjorde det vanskelig å skalere og støtte mer enn noen få lokasjoner. Etter flere iterasjoner innså også vi at bookingløsningen er kompleks, tidkrevende å bygge og vedlikeholde. Dessuten finnes det mange gode alternativer spesifikt for sitt formål av booking. Samtidig forstod vi i tett samarbeid med Inlet at den virkelige verdien av den opprinnelige løsningen var låsintegrasjonene. Inlet var tidlig i marked og snakket med hundretalls aktører i Norge og Sverige. De avdekket behov og utfordringer, og Inlets Cloud Access Hub konsept ble født.

Selv om det er mange konkurrenter i bestillingsbransjen, er det ingen plattformer som konsoliderer den nesten ubegrensede mengden av smarte låser fra alle de forskjellige produsentene til et enkelt API.

Netrons langvarige partnerskap med Assa Abloy siden 2012, gjorde det enklere å teste hva slags muligheter denne teknologien kan gi.

Inlet utvider forretningsmuligheter for både låsesmeder og produsenter, og eliminerer utvikling og vedlikehold av mange forskjellige låssystemer for applikasjoner på toppnivå (som bookingløsninger).

Netron Tek fungerer som Inlets utviklerteam. Vi samarbeider om kort- og langsiktig problemløsning og strategier daglig.

Foreløpig er det viktig for oss at utviklerne også har kunnskap om forretningssiden av produktet. Netron Tek har lang erfaring med å utvikle digitale produkter.

For oss føles teamet i Netron Tek som en integrert del av Inlet.

– Alex Grängfors

Teknologivalg

Det var tydelig at Inlet trengte en sterkere løsning enn den første implementeringen. For å sikre Inlets fremtidige vekst, var en solid, rimelig skytjeneste nødvendig, en som ville være enkel å implementere, skalerbar og sikker.

Ved å bytte til Microsoft Azure var Inlet i stand til å utnytte plattformens kraftige funksjoner og muligheter for å støtte deres voksende forretningsbehov. Azures fleksible og skalerbare infrastruktur gjorde at Inlet raskt kunne skalere ressursene opp eller ned etter behov, uten å pådra seg høye kostnader. I tillegg sørget Azures sterke sikkerhetstiltak og bransjeledende sertifiseringer overholdes slik at Inlets data er beskyttet og sikker. Totalt sett var Microsoft Azure den perfekte løsningen for Inlets behov, og ga dem stabiliteten, påliteligheten og rimeligheten de trengte for å vokse og lykkes på lang sikt.

Utfordringer fremover

Å jobbe med stramme budsjetter og tidsrammer, mens du prøver å bygge en fremtidssikker applikasjon, ender vanligvis i blandede resultater. Dette har vi gjort flere ganger før og har en godt utprøvd tilnærming når vi bygge nye digitale tjenester og produkter.

Mens vi fikk mye rett i starten, for eksempel å gå bort fra kompleksitet, separere hver låstype i sin egen beholder og tjeneste, samt bygge en enkel portal som eliminerer behovet for utviklere å legge til nye kunder og utføre grunnleggende støtte.

Vårt mantra er å løse de viktigste problemene vi kan, så raskt som mulig. Vi vet at vi må gjøre kortsiktige antakelser som ikke vil holde seg på lengre sikt, men det er ok. Så lenge vi ikke forplikter oss til komplekse tekniske løsninger, har vi muligheten til å endre løsning og resultat raskt. Å gjøre feil er en del av læring og forbedring, og en verdifull del i å bygge en oppstart. Så lenge vi gjør nye feil, og ikke gjentar de vi har gjort tidligere, vet vi at vi er på vei i riktig retning.

Reference: Alex Grängfors, CFO Inlet: alex@inlet.no

anders folka i netron
Any questions?

Contact Anders at Netron Tek:

Telefon: 90074103
E-post: anders@netron.no

Relatert Lesestoff