Netron har hatt bursdag! Vi er endelig ute ungdomstiden og må vel innse at vi også har blitt voksne. Og da må vi spørre oss selv – hva har vi lært på 20 år?

1. Noen ting forandrer seg – men ikke alt

Som de nysgjerrige fagidiotene vi er, har vi hele tiden vært opptatt av det som kommer. Og i kommunikasjons-/film-/3D-/teknologi-bransjen(e) står det ikke stille. Nye ting dukker opp hele tiden, vi som forbrukere legger om vanene våre og man må bruke tid på å holde seg oppdatert. Samtidig ser vi at premissene for kommunikasjon i grunnprinsippet ikke endrer seg: Man må hele tiden legge opp all kommunikasjon med adressaten først. Det hjelper lite med glitter og innovasjon om det ikke er relevant.

2. Spør om hjelp

Som startup – som vi føler at vi enda er, er man som regel best på faget sitt og en røver i alt annet. Det er mye man ikke kan, og det vi lærte tidlig var at det er lurt å spørre andre som er flinkere enn oss. Om det er tekniske ting, jus eller regnskap: Det finnes mange smarte, hyggelige og fremoverlente folk som har svart andre på det du lurer på. De flinkeste er ofte de hyggeligste.

3. Del og delta

Har du lært noe – så del det. Tiden for å klamre seg fast til det du har lært og erfart som en stor hemmelighet er over. Mest sannsynlig har alle andre også erfart mye av det samme. Bruk tid til å dele både gode og dårlige erfaringer.

“Pay it Forward”, er det ikke lett å oversette til norsk, men deling av erfaringer til neste generasjoner, er også viktig. Derfor holder vi også forelesninger på Høyskoler og fagskoler, stiller ofte opp som sensorer og mentorer – og er en lærlingbedrift. Det tar tid, men om vi vil få gode kandidater til å jobbe i bransjen, må man også være med på å legge premissene.

4. Det går opp og ned

Suksess er flyktig. Netron har hatt både oppturer og nedturer. Vi er i en utsatt bransje som påvirkes av konjunkturer og endringer i brukervaner. Det er mer stress å ha lite å gjøre enn det er når det koker. Mye tid går med til research, etablering av nye bedrifter og initiativ som kanskje kan bli noe som gir avkastning på sikt. Vi har spredt oss godt over et bredt felt og flere typer kunder. Noe av det viktigste er å jobbe med innsalg når det er fullt trøkk, så blir de rolige periodene gjerne kortere. Men rolige perioder vil det bli.

5. Sats på folk

Det er heldigvis lite gjennomtrekk av mennesker hos oss. Vi bruker lang tid på å ansette de riktige menneskene. Både de som har jobbet i bransjen lenge, men aller mest de yngste. Netron har god erfaring med å ta ungdom rett inn fra skolebenken og lære slik at de passer inn i kulturen og forventningene her. Vi har aldri bedt om å se et eneste vitnemål, men vi ser etter de som har en lidenskap og et engasjement for noe og så ser vi på hva de eventuelt har laget. Vi har en flat struktur i Netron, noe som betyr at alle må kunne være sjef og alle må kunne gruppearbeid.

Netron ute av tenårene

6. Feil er ikke feil

Alle har gjort feil, dummet seg ut og bommet. For vår del har feilskjærene vært de mest lærerike, og vi har gjort ganske mange. Det er vurderingsfeil på strategi, kløning i prosjekter, merkevarebygging for oss selv som ikke har funket, mye vekt på lite fruktbare initiativ, økonomiske vurderinger… You name it. Vi har gjort mye dumt som har gitt oss verdifulle erfaringer. Dette er innsikt og kompetanse man gjerne tar lett på og gjerne vet, men ikke snakker om. Det er noe av det som gjør deg interessant å jobbe med. Disse feilene som gjerne har kostet både økonomisk og personlig former deg på en god måte.

De beste vurderingene kommer gjerne ut av de dårlige. Eller som de Lillos sang det mye bedre: Du bli’kke klok av skade, om du ikke var klok fra før.

20 år er lenge i denne bransjen, men samtidig føler vi at vi enda er en grunderbedrift med mengdetrening. Vårt motto og målsetting har stått seg:

Ha det moro – og klare å leve av det!

via GIPHY

Relatert Lesestoff