Vi på Netron Kommunikasjon har utarbeidet medieplaner og satt sammen kanalmikser for kundene våre i mange år, og det går stort sett veldig greit. Kundene våre er både oppdaterte og interesserte når det kommer til sosiale medier, men det er likevel noen påstander vi stadig blir møtt med som vi mener ikke er helt riktig. Vi har plukket ut de 6 påstandene vi møter oftest – kan du kjenne du deg igjen i disse?
#1 Kundene mine er ikke på Facebook
Vel, i så fall tilhører kundene dine en marginal gruppe! Ifølge Ipsos SoMe-tracker Q1 2022* er Facebook fortsatt størst. Hele 82% av oss har profil på Facebook og over 67% av disse besøker plattformen minst én gang daglig.
Og så er det jo ikke slik at vi skiller mellom arbeid og fritid. De fleste av oss tar en titt på Facebook i arbeidstiden, og ofte har vi jobben i tankene også etter arbeidstid. Med andre ord: er innholdet relevant for publikummet ditt vil det skape interesse og gi deg oppmerksomhet.
Denne påstanden følges gjerne opp med at kundene kun er på LinkedIn. Her er det imidlertid slik at av de 29% som har profil er det kun 4% som besøker plattformen daglig.
LinkedIn er absolutt en god kanal å markedsføre seg på; det er mindre støy fra annonsører og grupper, og det er langt enklere å treffe presist. Dette gjenspeiles også i prisene for plassering. Det er mer kostbart å annonsere på LinkedIn enn på feks Facebook. Vår erfaring er at disse to kanalene fungerer godt som supplement til hverandre, den ene bør ikke utelukke den andre.
#2 Kundeservice på sosiale medier? Nei, det har jeg ikke tid til /har jeg ikke lyst til/ser jeg ikke meningen med å drive med – stryk det som ikke passer.
Kundeservicen starter der du møter kundene dine, og ofte er sosiale plattformer arenaen for det aller første møtet og førsteinntrykket her er viktig.
- Sett på automatisk svar med info om når kunden kan forvente å høre fra deg.
- Vær tilgjengelig i bedriftens åpningstider.
- Er kunden misfornøyd med svaret eller snakker dere forbi hverandre? Flytt dialogen over på telefon! Altfor mange kvier seg for å plukke opp telefonen, men det er av og til den enkleste måten å løse en misforståelse på.
#3 Annonsering på sosiale medier har jeg prøvd og det funket ikke
Denne møter vi ofte, og ja det kan være vanskelig å se effekten av annonser på sosiale medier. Her er våre råd:
- Vær tålmodig. Du må la plattformen få tid til å jobbe opp datavolum.
- Ha et klart mål med annonseringen din og hold deg til det: merkevarebygging, salg, kjennskap?
- Velg ut en varegruppe eller tjenesteområde du ønsker å teste markedsføringen på. På den måten vil det være enklere å se sammenheng mellom annonsering og resultat.
#4 SoMe-strategi? Jeg legger ut ting når jeg trenger, orker ikke å bruke masse tid på planlegging
Det er fint å kunne gjøre ting på impuls, men sett av tid til å planlegge aktivitetene dine. Det trenger hverken å være komplisert eller detaljert. Et enkelt årshjul funker veldig bra og har mange fordeler:
- Gir deg god oversikt over kommende aktiviteter
- Du ser aktivitetene i sammenheng
- Gjør det enklere å involvere flere i planlegging og gjennomføring
- Hjelper deg å lage variert innhold
- Langtidsplanlegging gir deg god kontroll og rom for nye muligheter
- Du sparer TID!
Vurder om kanalmiksen matcher målgruppene dine. Det er smart å være tilstede i flere sosiale kanaler for å nå ut til flere. Facebook og Instagram er en ganske vanlig kombinasjon, og føler du at du behersker disse to er kanskje tiden moden for å supplere med f eks Snapchat?
#5 Annonsebudsjett trenger jeg ikke. Jeg poster innlegg og bruker fremmeknappen når Facebook foreslår det.
Det er ikke tilstrekkelig å poste organiske innlegg, skal du tjene penger er du nødt til å bruke penger. Å sette av midler til annonsering gir deg bedre forutsetning for å planlegge målrettet annonsering og sette erfaringene i system.
Det er mange fordeler med å opprette en Business-konto fremfor å bruke fremmeknappen. Det gir deg tilgang på mer innsikt og flere funksjoner, blant annet a/b-testing av annonsemateriell. I tillegg får du mulighet til å opprette egendefinerte publikum og drive langsiktig annonsering. Det kan virke litt overveldende å sette seg inn i Business Manager, men her kan vi hjelpe deg i gang. Vi har holdt kurs for flere av våre kunder slik at de kan drifte dette selv.
#6 Innsikt? Jeg tror ikke det er nyttig for meg
Joda, det er veldig nyttig og ikke minst gøy! Innsikt-funksjonen forteller deg hva følgerne liker og oppfatter som relevant. Bruk innsikt når du skal lage nytt innhold, da kan du både repetere ting som har fungert tidligere og unngå å repetere innhold som ikke fenger. Innsikt-funksjonen minner oss på at vi først og fremst skal lage godt innhold for følgerne våre, og ikke oss selv.
Det hjelper ikke at du synes innholdet er bra, hvis det ikke slår an i de viktigste målgruppene dine. Ta i bruk innsikt-funksjonen og slutt med subjektiv synsing!
Holde deg oppdatert!
Helt til slutt vil vi bare minne om at det finnes en verden utenfor Facebook og Instagram også. Stadig flere annonsører tar i bruk både Snapchat og TikTok for både organisk og betalt plassering. Vi har gjort oss noen gode erfaringer med disse kanalene, spesielt i kommunikasjon mot yngre målgrupper. Disse erfaringene deler vi gjerne på – det er bare å ta kontakt med oss!
*Kilde: Ipsos SoMe-tracker Q1 2022