Har du kjørt konkurranser på Facebook eller Instagram og gjort det helt riktig? Sikker? De aller fleste som publiserer konkurranser bryter med plattformens regler. Her er regler for konkurranser på Facebook og Instagram:

Er det så farlig?

Det er ikke krise å gjøre feil, men dersom du ønsker å fremstå som en seriøs avsender er det helt klart en fordel å følge reglene. Dette er særlig viktig når det gjelder konkurransevilkårene. Du må være klar på hvilke betingelser som gjelder for deltakelse, hva premien er og når den deles ut.

Den vanligste feilen

Tagging! Hverken på Facebook eller Instagram kan du be om at deltakerne om å tagge andre – og nei, oppfordring til frivillig tagging er heller ikke lov. Dette er kanskje den regelen det syndes mest mot. Her er et av punktene i Facebook sitt regelverk som omhandler tagging:

regler for konkurranser på facebook og instagram

Hva er lov og ikke lov?

Vi har gjort det enkelt for deg og samlet alle do’s & don’ts her!

Dette er lov på Instagram:

  • Like posten din

  • Kommentere posten din

  • Følge deg på Instagram

  • Legge ut bilde på sin profil og bruke
    egen hashtag for konkurransen

  • Sende deg en melding

Dette er IKKE lov på Instagram:

  • Tagge seg selv eller andre i posten din. Hverken kreve eller oppfordre til tagging!

  • Dele posten din på sin egen profil/story

Dette er lov på Facebook:

  • Like posten din

  • Kommentere posten din

  • Like Facebook-siden din

  • Sende siden din en melding

  • Be folk poste bilde på siden din

Dette er IKKE lov på Facebook:

  • Tagge seg selv eller andre i posten din. Hverken kreve eller oppfordre til tagging!

  • Dele posten din på sin egen profil

  • Legge ut innhold på sin egen profil

Vi har også laget en nedlastbar PDF du kan laste ned gratis:

Klare og lett tilgjengelige vilkår for deltakelse

Næringsdrivende som arrangerer konkurranser skal påse at vilkårene for deltakelse kommer godt frem for forbrukeren. Dette bør du derfor opplyse om i konkurranse-posten din på Facebook og Instagram:

  • Hvordan man kan delta i konkurransen
  • Eventuelle alder/geografiske begrensninger
  • Når og hvor vinneren annonseres
  • Eventuell kjøpeplikt
  • Eventuelle betingelser for levering eller henting av premien.

Fraskrive Facebook/Instagram ansvar:

Facebook/Instagram skal fraskrives alt ansvar, slik at de ikke har noe med konkurransen å gjøre. Dette kan enkelt løses med å legge til en setning i slutten av posten. Denne kan du godt kopiere og bruke i din post.

«Denne konkurransen er på ingen måte støttet, sponset, administrert av eller har noen tilknytning til Instagram/Facebook.»

Lurer du på noe mer om regler for konkurranser på Facebook og Instagram eller annet?

Send en mail til Malin på malin@netron.no

Relatert Lesestoff