Det er noen år siden de fleste lærte seg hva en “green screen” var. Med flimrende hår og skurrede kanter kunne vi se «Brødrene Dal og Spektralsteinene» med filmtriks og spesialeffekter i verdensrommet. Mye har skjedd siden den gang, og når det gjelder greenscreen, har teknologien nå plutselig gjort et kjempehopp.

Her er en kort forklaring på hva «Virtual Production» betyr og hvorfor vi i Netron synes det er så spennende:

Virtual Production er kort sagt en stor LED-vegg som er koblet til en en datamaskin som kan vise en tredimensjonal scene bak skuespilleren. Den samme datamaskinen sporer hele tiden hvor kameraet er og hva det ser – og justerer bildet etter kameraet. På den måten får bildet dybde i fortsettelsen av den fysiske virkeligheten.

Så enkelt og så vanskelig på en gang… Et Virtual Production studio er imponerende nok i seg selv, men hva er det som gjør den til noe mer enn bare en gedigen TV skjerm? Jo det er nettopp denne trackingen. La oss ta et eksempel.

Man skal spille inn en scene på et tog. Istedenfor å leie et togsett, bygger man en halv togvogn som en fysisk kuliss. Resten av toget lages som en 3D modell i Unreal Engine, som egentlig er en spillplattform. Dette er en plattform som ikke er ny, men med den nyeste versjonen av Unreal, begynner vi å nærme oss en fotorealistisk virkelighet. Og det er her 3D, animasjon, spillteknologi og filmproduksjon møtes.

VP oppsett illustrert

Når kameraet flyttes rundt, vil datamaskinen sørge for at forlengelsen av togsettet blir riktig og den virtuelle verdenen smelter sammen med den fysiske. Dette gir helt andre muligheter for å spille inn vanskelige eller ordinære scener med full kontroll på lys og elementer.

Du har nok allerede sett dette i bruk, kanskje uten å vite det, men serier som «1899», og «Mandalorian» – og filmer som «Dune» og «The Batman» er alle spilt inn på denne måten.

Meld deg på nyhetsbrev om Virtual Production

* indicates required
virtual production

Kilde: https://www.blackmagicdesign.com/media/release/20230201-01

Så, hvorfor er dette så spennende for Netron?

Jo, det digitale innholdet på skjermene må lages – i Unreal. Det er en helt annen måte å bygge 3D enn hvordan man gjør 3D modellering ellers. Man bygger rett og slett en spill-kulisse som man så kan bruke som filmsett. Produksjonsteknisk er det litt bakvendt fordi man da gjør mye av etterarbeidet på filmen før man går i studio. Kompetanse på Unreal Engine har vi jobbet med siden 2020 og har utviklet en egen arbeidsflyt på slike produksjoner. Med lang fartstid innen både film, 3D og animasjon, er vi godt forberedt når dette kommer for fullt.

Foreløpig er ikke slike VP-studioer oppe og går i Norge enda, men dette jobber vi med. Sammen med partnere både i Norge og Storbritannia.

Virtual production (VP)
er en teknologi og arbeidsflyt som lar filmskapere og TV-produksjonsmiljøer designe og produsere visuelle effekter, animasjoner og hele scener i sanntid ved hjelp av spillmotorer som Unreal Engine.

VP gjør det mulig for filmskapere å visualisere og planlegge filmene sine i et virtuelt miljø, noe som gir dem bedre kontroll over produksjonen og reduserer kostnadene og tiden som trengs for tradisjonell filminnspilling.

VP-teknologien brukes stadig mer i filmindustrien, og gir mulighet for mer dynamiske og realistiske visuelle effekter i en rekke ulike produksjoner.

Nysgjerrig på Virtual production?

Vi tar gjerne en prat om det. Ta kontakt med Torgeir eller Simen

Telefon: 97016038
E-post: torgeir@netron.no

Telefon: 92617781
E-post: simen@netron.no

Relatert Lesestoff