De fleste har hørt om green screen. Altså en grønn bakgrunn man senere kan erstatte med noe annet. Hva om film, skuespillere, 3D, spillteknologi og animasjon kan samles i én ting – og erstatte det grønne lerretet? Det vil si at det man gjør i etterarbeidet (post production) blir gjort før man går i opptak. At skuespillere og regissør kan se hva de spilte imot. Det går nemlig an. Men hva i alle dager er “Virtual Production”?

Hva i alle dager er “Virtual Production”

Unreal Engine er egentlig en «spillmotor», altså samme teknologi som gjør at man kan løpe rundt i en 3D verden i et spill. Unreal er utviklet av Epic Games, kjent for blant annet Fortnite. Mange av pengene de har tjent på Fortnite går til utviklingen av denne plattformen. Dette har nå blitt så bra og realistisk at man kan bruke det i sanntid i film. “Mandalorian” er en av seriene som virkelig har utnyttet denne teknologien.

Hva i alle dager er “Virtual Production”

Vi bygger opp ekspertise på innholdet til dette formatet. Netron vil nemlig lage scenene det skal spilles inn i. Nå har vi tett kontakt med Epic som utvikler Unreal Engine og gjennom de har vi kommet i dialog med flere Virtual Production-studioer rundt i verden.

Innen dette ganske nye – og foreløpig smale kompetansefeltet har vi jobbet målrettet med å tilegne oss kompentanse. Siden mye av post-produksjonen må gjøres i forkant, må det etableres en helt ny jobbflyt og nye rutiner. Gjennom arbeidet med Polar Bear prosjektet har vi nå brukt ett år på utfordringer og muligheter som ligger i Virtual Production.

Hvorfor er Netron interessert i dette?

Nylig var vi en snartur i London sammen med Dag Hvaring fra Adolfsen Group for å se på forskjellige studioløsninger der. Garden Studio har en liten Virtual Production-stage vi kikket på. De har gjort en ganske fiffig forklaringsvideo som viser mulighetene i en virtual production:

Teste Virtual Production-stage

Straks vi er ferdige med Polar Bear prosjektet, er planen å dra til et Virtual Production-stage og teste alt dette selv. Det kommer et nytt innlegg på det.

Nå gjenstår det å se når filmbransjen i Norden oppdager dette og hvordan de utnytter mulighetene. Vi har tett dialog med flere aktører som vurderer å bygge slike studioer.

– Vi er i hvert fall klare! 🤗

Hva i alle dager er “Virtual Production”

Bilde hentet fra:

https://www.starwars.com/news/the-mandalorian-emmy-awards

Hva er et Virtual Production-studio?

Et Virtual Production-studio er et studio hvor vegger og tak er LED-skjermer satt sammen til sammenhengende flater. Disse viser rommet eller miljøet skuespillerne skal spille i. Kameraet som filmer blir sporet av et system som gjør at bildet endrer seg i henhold til kameraet slik vi kjenner fra spill eller Virtual Reality. Så istedenfor å bygge fysiske kulisser, bygges disse i 3D (Unreal Engine).

Det er flere fordeler med en slik løsning:

  • Lyset og refleksjonene på skuespillere og fysiske gjenstander blir helt riktig ut fra miljøet de er i.
  • Det er miljø – og kostnadsbesparende.
  • Full kontroll på lyset og «været».
  • Kan endre scenene raskt.
  • Får ikke problemer med lys og «frilegging» som man får med et green screen opptak.
  • Kan flytte kompliserte og dyre uteproduksjoner inn under tak.
  • Produksjonene blir billigere.
Vil du holde deg oppdatert om dette?

Send en mail til film@netron.no.

Relatert Lesestoff
Se alt lesestoff