Når Porsche Norge kommer til oss og spør om vi kan lage en animert folie på en Porsche Taycan, kan man ikke si nei. Som med mye av det vi driver med, er dette også en ny utfordring. Det krever research og en åpen tilnærming – og det er kjempespennende!
I forbindelse med Porches 75 årsjubileum ville de ha noe nytt og unikt til to arrangementer på høsten; Porschefestivalen på Rudskogen med 10.000 besøkende og under Oslo Business Forum. De vil ha en Porsche Taycan i midten, projisere på hele bilen og et buet lerret i bakkant. En variant med gromlyd, og en uten. – Hvordan løser vi det?
Ja, godt spørsmål. Det er mye som må avklares:
Hva slags utstyr trenger vi? Hvordan vil det oppleves for seeren? Hvor mange projektorer skal vi bruke? Hvilke muligheter og begrensninger ligger i formatet? Det er bare noen av mange spørsmål vi må finne svaret på. Derfor må det gjøres en del jobb i forkant i fase 1 av prosjektet sammen med samarbeidspartnere og oppdragsgivere.
Rammefaktorer er en ting, det kreative innholdet blir det neste. Hvilken historie skal vi formidle og hva skal opplevelsen være? Porsche har omfattende profilmateriell og filmer vi har tatt utgangspunkt i. Til den store flaten bak på 11×1,5 meter har vi klippet om og tilpasset Porsches brandfilm. Med denne som den røde tråden, har vi laget grafikk og animasjonen som underbygger – og spiller opp det som foregår på lerretet.
Det tekniske
Teknisk sett har vi mappet opp en 3D modell av bilen – kjørt den ut til en 2-dimensjonal flate vi har animert på – og så tapetsert den tilbake på bilen. Så har vi kjørt ut reprojiserte utsnitt fra hver projektorposisjon til tre filmer som spilles synkront og som blender flatene sammen til ett omsluttende bilde på hele bilen. Det er litt matematikk og mye pirking med tekniske detaljer, men resultatet blir en opplevelse med en Porsche Taycan i sentrum og teknologi som er «usynlig».
Takk for godt samarbeid og vel gjennomført prosjekt og produksjon Porsche Norge og Adrian Enok Friis, Modus Design, Kompanjongene, Scenekonsult.