Digital kulturformidling

Digital kulturformidling brukes der rom, scene eller mangel på materiell legger begrensninger for det som skal formidles. Det kan brukes som en del av scenografien i et teaterstykke, i form av innhold i en historisk utstilling eller som et rammeverk for stedsuavhengige formidlingsprosjekter.

Netron har levert digitalt innhold til en rekke kultur- og sceneproduksjoner, og det er viktig for oss at disse leveransene skal være noe mer enn effektmakeri. Digitale hjelpemidler kan aldri kompensere for en svak utstilling og et dårlig konsept, men bidra til å styrke fortellingen som skal formidles, og gjøre den tilgjengelig for et bredere publikum.

Animert folie på en Porsche Taycan

Hvordan lage noe nytt og unikt i forbindelse med Porches 75 årsjubileum? Løsningen: En Porsche Taycan i midten, projisere på hele bilen og et buet lerret i bakkant.

Slik lagde vi en “Tidsmaskin”:

Hvordan lager man en tidsreise hvor publikum selv er med i historien? Hvordan begeistrer man store og små med enkel navigasjon og underholdende formidling? Se hvordan vi utviklet konseptet “Du i historien” med god historiefortelling, AI og spillteknologi:

Erfaringer med et “immersive room”

Vi har laget flere “omsluttende opplevelser” hvor publikummet sitter inpakket i en film. Dette har noen helt andre utfordringer og muligheter. Brukt riktig, blir det imponerende, men kan fort bli veldig forvirrende. Slik lagde vi “Steensland rommet” for Østfoldmuseene:

Sånn blir historien relevant:

Hvordan formidler vi krigshistorien til 17-åringen som ikke vil være på museum? Det var utgangspunktet for to omfattende digitale installasjoner til utstillingen «Østfold i Krig». I to store buede bord dramatiserte vi angrepsdagene og hemmelige operasjoner spesielt myntet på yngre målgrupper. Her kan du lese mer om hva vi har laget og hvordan:

Tre digitale vinduer

Hvordan kan vi komme tettere på Knut Hamsun med tre digitale vinduer hengende fra taket midt i rommet? Sammen med Hamsunsenteret og fem eksperter i hvert sitt felt, presenteres forskjellige perspektiver rundt «Den kontroversielle Hamsun» og bildesatte dette til levende fortellinger hvor vi kommer tettere på forfatteren som enda berører mange på godt og vondt.

Et digitalt fyrverkeri

Hvordan kan man lage et alternativt fyrverkeri for å runde av et byjubileum? På oppdrag for Visit Fredrikstad og Hvaler lagde vi dette stuntet for å feire avslutningen på byens 450 årsjubileum på en av Gamlebyens eldste bygninger: Den 16 meter høye endeveggen på Proviantmagasinet.

Hvordan gjøre Munch levende for en 17-åring?

På oppdrag for Munchnettverket fikk vi oppgaven med å lage et opplegg for elever i ungdomsskolen og Videregående. Det var krevende å gjøre Edvard Munch “ekte” og levende, men det klarte vi gjennom å ta for oss opplevelser og følelser alle kan kjenne seg igjen i og lage en serie av filmer, snapchat filtere og quiz-spørsmål i en mobiltjeneste. Den er gratis forresten.

«Lysspillet på Fredriksten» Fortellingen uten ord:

Den første projiserings-instalasjonen vi gjorde skulle stå i tre år. Det er 12 år siden, og den går enda. Produktet er en installasjon hvor fire projektorer skyter historien rett på festningsveggene hver kveld, året rundt i indre festning. Det kalles “Lysspillet på Fredriksten” og det kan du lese mer om her:

Installasjoner og historie i ett – På Inspiria

Til Inspiria Science center har vi laget installasjoner som ergometersykler hvor du skal “sykle opp” energien du har spist, Fordype deg i lukkede kretsløp eller gjøre kildesortering med strekkodeleser. Dette er installasjoner som både er fysiske og digitale integrert i interaktive opplevelser.

Hvordan få Gen Z på museum med TikTok?

Bare ordet “Museum” er nok til å skremme bort spesielt de yngre besøkende. Derfor ble vi utfordret av Østfoldmuseene til å se om det var mulig å kjøre en kampanje mot nettopp denne målgruppen. Vi gikk ut i kanaler som Instagram, Snapchat og Tiktok og traff nesten 2 millioner av de i målgruppen og 8,5 millioner visninger. Her er en kikk under panseret på hvordan vi fikk det til:

Hamsunsenteret
Se hva vi har utviklet til "Den Kontroversielle Hamsun:"
Digital installasjon «Den kontroversielle Hamsun»
INSPIRIA science center
Jostedalsbreen Nasjonalparksenter
Ny skredutstilling under produksjon. Les mer om prosjektet her: https://visitjostedalsbreen.no/ny-skredutstilling/

👋 Ta kontakt

Morten Marius Apenes, Kreativ leder

Telefon: 91524696 / E-post: morten@netron.no

Torgeir Holm, Kreativ leder 3D/VFX

Telefon: 97016038 / E-post: torgeir@netron.no