Hvordan skal du pitche konseptet ditt til en investor?

Etter et svett håndtrykk setter de alvorlige dresskledde seg på andre enden av bordet med armene i kors og sier «få høre da»… Nå må alt sitte. Argumentene, svarene – og glimtet i øyet. Smalt problem tenker du kanskje, men stadig fler av oss går rundt med en entreprenør i magen – og på ett eller annet tidspunkt kommer man til at man skal pitche ideen sin til en potensiell partner eller investor. Så hvordan kommer du deg igjennom de første klamme 20 minuttene? Dette har vi lang erfaring med. Både for egen del, og for mange kunder. Vi gir deg investor-pitching – Netron metoden.

Gjennom en årrekke har Netron Film laget investorfilmer, forklaringsvideoer og smashballer til grundere, oppstartsselskap og virksomheter i vekst. Netron har laget så mange «pitch-filmer» at det har blitt en egen sjanger her hos oss. Her er noen refleksjoner rundt hvordan vi jobber med denne typen filmer – og hvorfor det fungerer så bra.

Hvor begynner vi?

Det aller første vi tar tak i er å avklare disse tre tingene: Hva skal formidles – til hvem og hva ønsker vi å oppnå helt konkret. Høres enkelt ut, men det er ofte det mest kompliserte i hele prosessen. Vår jobb i første runde er å forstå konseptet og finne kjernen i alt sammen. Det er ikke enkelt for noen å prøve og se seg selv fra lufta. Neste steg er det å forstå hvem vi snakker til. Her må vi også bruke litt tid – For hvem er det vi egentlig snakker til her? Hva kan de fra før, hvem påvirker dem og hva gjør at de slår til? Til slutt må vi ha en tanke om ønsket effekt. Skal det være en aktiv handling, en undring? Kanskje det er spesielle spørsmål man ønsker å få – eller et nytt møte?

Jo fortere du kommer deg over hengemyra og til poenget jo bedre. Du trenger et godt innlegg – en åpning. Slik at du får spørsmålene du vil ha.

Treatment

Når alt dette er diskutert, lager vi et treatment. Et treatment er et destillert dokument med alle nøkkelfaktorer og et konkret forslag til manus. Manuset er gjerne bygget opp på følgende måte: Før du forteller om fagområdet du skal inn i, må du formidle hvorfor dagens løsninger enten er utilstrekkelige – eller at det ikke finnes noen løsning. Deretter må du overbevise om at det er et stort nok marked, før du introduserer nettopp din løsning på problemet. I tillegg skal du fremstå som troverdig og overbevisende om at nettopp du skal få til alt dette. Og det må være skreddersydd utelukkende til de man har identifisert som målgrupper. Det dikterer alt fra tone, språk og visuelle virkemidler.

Det er mange a-ha opplevelser i denne første fasen. Å se seg selv fra utsiden er både nyttig og motiverende. Ofte får man et nytt perspektiv på sitt eget prosjekt etter denne fasen.

Produksjonsfasen

Den første fasen ender opp i et godkjent manus og en fremdriftsplan. Fortellergrepene vi velger kan være forskjellige. Skal det være film, 3D- eller 2D animasjon? Vise konseptet i detalj, eller forenkles for ikke å avsløre hemmeligheter? Se ut som om det allerede finnes? Det er mye å vurdere her. Generelt ser vi at abstrakte tjenester og digitale produkter gjerne egner seg for animasjon hvor vi kan bruke analogier eller metaforer for å illustrere utfordringer og løsning.

Dersom det feks. er et fysisk produkt eller eiendomsprosjekt, gjør vi det med film eller 3D. Ofte blir det en kombinasjon av flere teknikker. Her må historien bestemme teknikken. Derfor er det viktig at vi kan bevege oss over hele spekteret.

Med en investorfilm komprimerer vi de første 20 minuttene av det første viktige møtet ned til 1-2 minutter.

Filmen skal ikke besvare alle spørsmål. Den skal skape nysgjerrighet – og nye spørsmål. Det er sånn man starter en dialog – og når man er i dialog er man i gang.

Noen eksempler på filmer vi har laget:

Park Nordic

Park Nordics explainer ifm nytt parkeringskonsept. Utfordring: Krevende og lite engasjerende tilbudsportefølje.

Effekt:

Essensen i hele kundereisen forklart på en engasjerende og lettfattelig måte på 30 sekunder. Hensikten var å «selge inn» Park Nordic sine løsninger som en løsningsorientert og fleksibel parkeringstjeneste.

MedThings

Første transje; en pre-product film myntet på det internasjonale farmasi-markedet, med fokus på Asia.

Effekt:

“Sparer inn de første – og vanskelige 20 minuttene av møtet. Det første spørsmålet vi gjerne får er av typen – piper den når den dispenserer. Gjør innsalget vesentlig lettere og mye raskere. Investorene ser mulighetene selv.”

Nordic Aquafarms

Investorvideo for Nordic Aquafarms i forkant av etableringen av et nytt anlegg i Maine USA:

Effekt:

Det ble laget flere videoer ifm investor-og partnerløp. Denne har blitt pekt på som den sentrale i oppbygningsfasen.

Vi gjør stadig oppdrag for Nordic Aquafarms ifm vekst- og investorprosessene.

Halodi Robotics

Investorvideo for Halodi Robotics ifm siste emisjonsrunde på 150 mill NOK. Det siste er et partnerskap med det amerikanske sikkerhetsselskapet ADT

Film 2021:

Film 2020:

Effekt:

«Having a functional robotics demo video allowed us to interact with non-technical stakeholders more efficiently. That gave them tangible material that was used as a basis for them to articulate their requirements and user stories. It helped to steer and focus our conversations. And allowed us to close the loop much quicker and deliver value to our customers in an agile sense. The faster we deliver, the more we can learn from our end users, and the more effective and efficient our product development becomes.»

Nicholas Nadeau, Ph.D., P.Eng.
CTO HALODI Robotics

Morten Marius holder også foredrag om temaet «Historiefortelling» som blant annet tar for seg investorpitching.

Har du spørsmål eller innspill så send han gjerne en mail:
morten@netron.no

Relatert Lesestoff